cropped-cropped-Picture1-192x192-1.png

پای چارت ها (بررسی احتمال و درصد)

چگونه می­توان اطلاعات را نمایش داد؟

اطلاعات را به روش ­های بسیار متفاوتی می­توان ارائه کرد.

با دقت نظر در مقادیر روی محورهای مختصات و غیر آن، می­توان فهرست تهیه کرد، اطلاعات را در جدول خلاصه نمود، نمودار ستونی یا خط شکسته کشید …

نمودار دایره ­ای روش دیگری برای نمایش اطلاعات به شکل تصویری است.

نمودارهای دایره ­ای چیستند؟

نمودارهای دایره ­ای بخش­ ها یا به عبارت دیگر کسری از یک کل و نه مقادیر کامل را نشان می­دهند.

کسرها، اعشار و درصدها نمونه­ هایی از نسبت هستند. دایره (360 درجه) یک کل را نمایش می­دهد و بخش ­های جدا از هم در کنار هم قرار می­گیرند و کل را تشکیل می­دهند. (دایره)

نمودارهای خط شکسته و نمودارهای میله­ ای نمونه­ هایی از اَشکال آماری هستند که تنها با تفسیر مقادیر روی محورهای مختصات، قابل خواندن هستند.

در این بخش از ریاضیات متوجه می­شویم که چرا برخی روش­ های نمایش اطلاعات می­تواند موثرتر از سایر روش ­ها باشد.

مثال1

یک مدرسه تصمیم می­گیرد برای دانش ­آموزان پایه ­ی ششم دبستان در ترم آخر دبستان، یک اردوی خاص ترتیب دهد. دانش ­آموزان تنها مجاز به انتخاب یکی از سه مورد هستند.

نمودار دایره ­ای زیر نتیجه را نشان می­دهد.

 

بیایید ببینیم گزاره­ های زیر درست هستند یا نادرست.

  • 25% از دانش ­آموزان پایه­ی ششم، موزه­ ی تاریخ طبیعی را انتخاب کرده­ اند.

این گزاره درست است!

  • اگر 16 دانش ­آموز پارک حیات وحش را انتخاب کرده باشند که این یعنی 20% از دانش­ آموزان پایه ­ی ششم، بنابراین این به این معناست که نمودار دایره ­ای نمایانگر تعداد 80 دانش ­آموز در کل است.

این گزاره درست است! (20% معادل یک پنجم و یک پنجمِ 80 برابر با 16 است.)

  • 60% از دانش ­آموزان مرکز جنب و جوش را انتخاب کرده­ اند.

این گزاره نادرست است!

100%= یک کل پس پاسخ درست 55% است زیرا 100%= 55%+ 25%+ 20%

  • زاویه­ ی بخشی که پارک حیات وحش را نشان می­دهد، برابر با 72 درجه است.

این گزاره درست است!

20% از 360 درجه؟ 10% از 360 درجه برابر است با 36، پس 20% از 360 درجه برابر است با  72= 2×36

  • کسری از کل نمودار دایره­ای که نشان­ دهنده­ ی مرکز جنب و جوش است برابر با یازده بیستم است.

این گزاره درست است!

55% برابر است با 100/55 که قابل ساده شدن به 20/11 است.

مثال 2

در این مثال، دو نمودار دایره ­ای وجود دارد. چون می­خواهیم نتایج دو مدرسه ­ی مختلف را با هم مقایسه کنیم.

هر دو مدرسه تصمیم گرفته ­اند اطلاعات مربوط بازیافت قوطی­ های حلبی و بطری ­های پلاستیکی در مدرسه ­ی خود را جمع آوری و ارائه نمایند.

 

مجددا ببینیم آیا گزاره ­های ارائه شده درست هستند یا نادرست.

  • در مدرسه الف بطری­ های پلاستیکی بیش­تری نسبت به مدرسه ب بازیافت شده است.

این گزاره می­تواند درست یا نادرست باشد!

زیرا ما نگفته بودیم که میزان کل موارد بازیافتی در هر مدرسه چقدر بوده است؟

اگر میزان کل موارد را می­دانستیم، می­توانستیم میزان هر بخش از نمودار را برای هر مدرسه محاسبه کنیم.

در هر صورت این گزاره درست است که بگوییم در مدرسه الف، مقدار بیش­تری بطری پلاستیکی در مقایسه با مدرسه ­ی ب بازیافت شده است.

مثال 3

نمودار دایره ­ای زیر تعداد دانش ­آموزان در سه کلاس مختلف در یک مدرسه را نشان می­دهد.

کلاس 1/ کلاس2/ کلاس 3

هم­چنین زاویه­ ی هر بخش را برای هر کلاس حساب کرده ­ایم.

 

 

کلاس زاویه ­ی بخش
1 100 درجه
2 120 درجه
3 140 درجه
کل 360 درجه

 

  • کلاس 1 کم­ترین تعداد دانش­ آموز را دارد.
  • کلاس 3 بیش­ترین تعداد دانش ­آموز را دارد.

اگر تعداد کل دانش­آموزان در همه ­ی 3 کلاس برابر با 72 باشد، می­توانیم محاسبه کنیم:

  • یک دانش ­آموز در مدرسه معادل 5 درجه نمایش داده می­شود چون 360=5×72 یا 72= 5÷360
  • 20 دانش­ آموز در کلاس 1 وجود دارد چون 20= 5 ÷ 100
  • 24 دانش ­آموز در کلاس 2 وجود دارد چون24= 5 ÷ 120
  • 28 دانش ­آموز در کلاس 2 وجود دارد چون28= 5 ÷ 140

بررسی: 72= 28+24+20